Puli, a szocialista villanyautó bukása

Magazin

2015/07/12


Autónak kicsi, kutyának nagy - szólt a magyar gyártmányú kisautó reklámszlogenje. A Puli nagy reményekkel vágott neki a nemzetközi piacnak, végül mégsem lett sikertörténet.

A hazai iparnak több kísérleti terméke született a szocializmus alatt, és végül ezek közé került a jobb sorsra érdemes Puli is. A '80-as évek közepéig a Hódmezővásárhelyi Hódgép mezőgazdasági gépeket és reptéri utánfutókat gyártott, egészen a ’80-as évekbeli valutaválságig, amikor is a kormány exportélénkítő intézkedéseinek hatására egy svájci teherautógyártó céggel és egy francia tervezőmérnökkel bővült a kép. A Hódgép ekkor állt elő az innovációval, a mini, városi, környezetbarát autó koncepciójával. Abban mindenki egyetértett, hogy jó ötlet a magyar gyárba hozni a környezetbarát, városi miniautó terveit. - Egyrészt a ’70-es évekbeli olajválság fellendítette a kisautók piacát (ami a környezettudatos gondolkodásmódot is - közvetetten bár,  de - erősítette). Másrészt európai viszonylatban a magyar munkabérek alacsonyabbak voltak mint a nyugat-európai átlag, Franciaországban pedig hatalmas piaci lehetőség ígérkezett.

Úgy tűnt tehát, minden adottság megvan a sikerhez. Hogy a történet mégsem végződött happy enddel, annak több oka is van:

  • Kis teljesítmény: A tervezés még viszonylag gördülékenyen zajlott, bár a híresztelések szerint a francia Teddy Marson első terveit ki kellett javítani és Szolár Tibor 4 nap alatt állt elő a végleges változattal, melynek meg is kezdték a gyártását. Így végül 1987-re készült el az első példány a francia szabvány alapján, melybe maximum 350 kilogramm súly és maximum 4 kilowattos, 5,5 lóerős motor fért el.
  • Összeeszkábált hatás: A kisautó kissé toldozott-foltozott hatást keltett, miután több autótípus és gyártó alkatrészeit igyekeztek belezsúfolni. Karosszériája hajógyárból szállított műanyagból készült, először a japán Yanmar 273 köbcentis dízelmotorjával ment, amit nem sokkal később egy Lombardini egyhengeres, négyüteműre cseréltek.
  • Gazdaságtalan gyártás: Sokáig készült, és kétszer annyiba is került, mint egy hagyományos gépkocsi. - Ez a tény önmagában még nem eredményezte volna a négykerekű vesztét, hiszen külföldi piacra szánták, azonban problémák akadtak az értékesítéssel is...

Nem sikerült ugyanis a nemzetközi nyitás: A kiskereskedelmi forgalmazást akadályozta, hogy egyes alkatrészek nyugatról származtak. A legnagyobb érvágás azonban csak ezután következett, ugyanis a francia vevő visszalépett. Így aztán maradtak volna a magyar cégek, akik viszont nem igazán tudták hasznát venni a kétüléses kiskocsinak, melynek maximális sebessége 45 km/óra volt.

    A koporsószállítóra volt kereslet
    Utolsó kísérletként a gyár még előállt az elektromos változattal, melynek motorja 7,4 kilowattos, azaz 10 lóerős volt, áramforrásként pedig tíz darab sorba kötött 6 voltos, 240 amperórás akkumulátor szolgált. Ez sem lett piaci siker, hiába gyártottak belőle több változatot a cabriótól a kisteherautóig. Koporsószállító járműként azonban bevált, a Temetkezési Vállalat vásárolt is jónéhány darabot.

    Bár több próbálkozás is volt a márka beindítására, a Pulit gyártó céget 1991-ben Puli Kft. néven privatizálták, 1998-ban aztán megszűnt.

    A Puli ma
    Az első magyar sorozatgyártású villanyautó szerepe bár mindvégig marginális maradt a hazai autópiacon, csodás módon mégis elkelt belőle néhány példány. Van, aki még ma is ezzel furikázik és nem cserélné el semmi pénzért, míg mások szívesen továbbadnának rajta. - Aki szeretne hozzájutni egy példányhoz, annak érdemes böngésznie a netet. Nemrégiben mi is belefutottunk egy hirdetésbe, ott 800 ezer forintot kért jó állapotban lévő elektromos kedvencéért tulajdonosa.
    Elektromos Pulival egyébként találkozhatunk az állatkertben, talán még egyes temetőkben is fellelhető, illetve az ELMŰ is beszerzett néhányat a vállalat fennállásának századik évfordulója apropójából.

    Az újabb elektromos autó
    A magyar villanyautózás története persze nem ért véget a Pulival. Tavaly például a győri Széchenyi István Egyetem mérnökei álltak elő egy kétszemélyes elektromos autó prototípusával, a SZEIectrával. Az autó 340 kilogrammot nyom és jelenleg ötven-nyolcvan kilométert tud megtenni 3 kWh teljesítményű, lítiumion akkumulátorával. Bővíthető nagyobb akkucsomaggal is, melynek hatótávolsága 180-250 km, végsebessége pedig 80 km/h.

     

    forrás: autonavigator.hu, magyarjarmu.hu, vezess.hu

    A rovat új hírei

    Hasonló

    Villanyautók Magyarországon

    Az optimista előrejelzések szerint 2023-ra hazánkban 139 ezer elektromos(PEV) és plug-in hibrid (PHEV) gépkocsi fog közlekedni az ...

    Az elektromos autó története

    Az elektromos autók már akkor is léteztek, amikor a légszennyezés még nem jelentett problémát a világ számára.

    A rovat legolvasottabbjai