Villanyautók Magyarországon

Hír

2015/04/22

Az optimista előrejelzések szerint 2023-ra hazánkban 139 ezer elektromos(PEV) és plug-in hibrid (PHEV) gépkocsi fog közlekedni az utakon. Ez a teljes hazai gépjárműállomány 3,5 % -t jelenti majd.

Az Európai Unió „Európa 2020” és a „Tiszta Energia a Közlekedésért” programjai is az elektromos autózás minél nagyobb mértékű elterjedését segíti elő. A tervek szerint 2023-ra az európai gépjráműállomány 15,5 százaléka elektromos és plug-in hibrid lesz. A cél az, hogy 2050-re újonnan értékesített autók 70 százaléka elektromos, hibrid vagy plug-in hibrid legyen.

Mérföldkő: 2020
Jelenleg Magyarországon kb. 200 tisztán elektromos gépkocsi üzemel (a világon közel félmillió tisztán elektromos autó fut az utakon). Az elektromos töltőállomások száma 55, ám ezek többségénél órákig tart a feltöltés. Az Európai Bizottság ajánlása szerint 2020-ra 7000 ilyen töltőállomásnak kellene Magyarországon mükődnie.

Jedlik Ányos terv és a jövő
A 2014. márciusában bejelentett Jedlik Ányos Terv az e-járművek elterjedésének ösztönzését és az ehhez szükséges műszaki-technológiai és gazdasági felkészülést szolgálja. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) felügyeletével kidolgozott Nemzeti Közlekedési Stratégia keretében a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. (KTI) elkészített egy közlekedési energetikai és klíma modellt. A modell szerint 2050-re Magyarországon közel 3,5 millió db elektromos (hibrid, plug-in-hibrid, és tisztán elektromos) gépkocsi, főként személy-, és kisteher gépkocsi lesz. Az ehhez szükséges jogszabályi és támogatási rendszer kidolgozása is a Jedlik Ányos terv feladata. Az a cél, hogy Magyarország az elektromobilitás tekintetében Közép-Európa vezető országa legyen.

A villanyautó hazai értékesítési elősegítő eszközrendszerek
A jelenleg forgalomban lévő villanyautók ára ma még magasabb a hasonló kategóriájú hagyományos hajtású autókhoz, de főleg a hazai fizetőképes kereslethez képest, a luxus kategóriába tartozó Teslát pedig még finanszírozással is csak kevés magyar vásárló engedheti meg magának. Ahhoz, hogy hazánk útjain minél több eletromos vagy plug-in hibrid gépjármű közlekedjen, a vásárláshoz támogatási rendszereket kell kidolgozni. Ennek egyik útja lehet, hogy az  adószabályozási környezetet kedvezőbbé teszik. A másik út, hogy a hazai bankok kedvező hitelezési -lizingelési lehetőségeket biztosítanának a leendő elektromos autó tulajdonosoknak. Ez utóbbira tesz kisérletet az „Az év társadalmilag felelős bankja” címet elnyert MagNet Bank az Everda Kft.-vel közösen: A pénzintézet „ElectroMagnet”  néven, kedvező konstrukciót biztosít a leendő az elektromos autó tulajdonosoknak. Az alapvetően 5 éves időtartamra kínált, a közismert mobilszolgáltatói - hűségnyilatkozattal együtt értékesített - eszköz és szolgáltatáscsomag mintájára kialakított konstrukcióban a közvélekedés szerint drágának tartott új villanyautóba a vele megegyező szolgáltatást kínáló, kategóriatárs belsőégésű versenytársához képest is sokkal olcsóbban, jellemzően fele áron lehet beleülni, emellett a havi összes üzemeltetési költség is kedvezőbb. Az „ElectroMagnet” szerződés keretében szinte valamennyi hazánkban kapható villanyautót kinálják 5 éves tartós használatra, jellemzően 99 ezer forint (+27% ÁFA) havi szolgáltatási díj ellenében, a kiválasztott autóhoz tartozó induló ár – akárcsak a mobiltelefonoknál – az autó kategóriájához, szolgáltatásaihoz igazodik és lényegesen kevesebb, mint egy belsőégésű motorral hajtott hasonló kocsi ára. A gondtalan villanyautózás mellett, a havi 99 ezer forint összköltségért minden hónapban további összegek takaríthatók meg a hagyományos autó megvásárlásához képest, ha a havi futásteljesítmény 2-3 ezer kilométer körül alakul.


A rovat új hírei

Hasonló