A Tesla új modellje előáll, de mi van az Apple-el?

Magazin

írta: ecolounge
2015/09/29


A Tesla ma (magyar idő szerint holnap reggel) adja át új, Model X elnevezésű crossoverjét az első vásárlóknak, amit most be is mutatunk röviden. Ugyanakkor érdemes pár szót szólnunk a legesélyesebb trónkövetelőről, az Apple-ről is, melyről úgy hírlik, beszáll az e-autók ágazatba.

A Tesla új dobása
A Model X-et már 2012-ben bemutatták, gyártását azonban többször is elhalasztották, egészen mostanáig. Az új modell első vásárlói a cég fremonti gyárában ma (magyar idő szerint holnap reggel) megrendezésre kerülő ünnepélyes díjátadón vehetik majd át a kulcsokat. Az autó felépítése egyébként hasonló a Tesla Model S-éhez, ám különlegessége a felnyitható szárny-ajtó. Akkumulátorának teljesítménye (90 kWh) igen impozáns, egyetlen feltöltéssel 250 mérföld (402 kilométer) közötti távolságba képes eljuttatni a felső kategóriás járművet, amely két motorral is rendelkezik. Gyorsulása szintén filgyelemreméltó, 3,2 másodperc alatt éri el a 96.56 km/h (60 mérföld per óra) sebességet. Végsebessége 250 km/h (kb. 155 mérföld per óra). A Model X ára hasonló az elődjéhez, az alapkiszereléshez már 70000 és 105000 dollár (körülbelül 20 és 30 millió forint) közötti összegért hozzá lehet jutni. A vállalat tervei szerint ez év végéig körülbelül 50.000 darabot fog értékesíteni.

A fejlődés töretlennek tűnik: 2020-tól már közel félmillió elektromos autót gyárthat a Tesla Motors, melynek kulcsa a Gigafactory néven futó projekt. A nevadai sivatagban létesítendő, nap-és szélenergiával működő akkumulátor-gyár a Tesla Motors és a Panasonic együttműködésében épül, és 2017-ben kezdi meg termelését. A tervek szerint 2020-tól már közel félmillió akkumulátort lesz képes előállítani, mely egyúttal azt is jelenti, hogy a Tesla évente ennyi elektromos autót értékesíthet, ami a jelenlegi adatokhoz képest 15-szörös növekedést jelent. (Persze akkumulátor téren vannak alternatívák már most is: Például a Toyota az ez évi CES-en jelentette be, hogy a hidrogéncellák fejlődésének érdekében ingyen tette elérhetővé 5680 szabadalmát, melyek többek között az üzemanyagcellák, a nagy nyomású hidrogéntartályok, a rendszervezérlő szoftverek és a hidrogéngyártás területét érintik.)

Vitathatatlan, hogy a Tesla ugrásszerű fellendülést hozott a 21. századi elektromosautó ágazatban, és tény, hogy jelenleg messze piacvezető, melyet a K+F, a gyártás és az értékesítés terén vívott ki. A fejlődésnek persze van "árnyoldala" is, hiszen törvényszerű, hogy előbb-utóbb megjelennek a trónkövetelők. Elon "Vasember" Musknak tehát fel kell kötnie a nadrágját, ha meg akarja őrizni a prémiummárka jelenlegi pozícióját, amivel persze a Vasember nagy valószínűséggel tisztában is van: Így a vállalat ígéretét - miszerint 2017-re a nagyobb közönség számára is elérhető, megfizethető modellel állnak majd elő - már a jelenünkben kibontakozó játszma kezdő lépéseként értékelhetjük. A sakktábla másik oldalán pedig - valószínűleg - a számítástechnikai óriást, az Apple-t találjuk.

Érkezik tehát az Apple?
A világ legértékesebb márkája (és egyúttal jelenleg a leggazdagabb is) eddig alaposan átszabta azt a piacot, ahová belépett, majd idővel át is vette a hatalmat felette, vagy legalábbis hatalmas szeletet kanyarintott ki belőle, köszönhetően többek közt innovatív gondolkodásának és felhasználóbarát szemléletének. Csak néhány példa: - iPod és iTunes: zeneipari forradalom, - Ipad: "a táblagép", - Iphone: felső kategóriás okostelefonok úttörője.

Akárcsak a Teslánál, az alma esetében is óriási hangsúlyt kap az innováció, a kutatás-fejlesztés, és mivel a világmárka újabb piac meghódításán is gondolkodik (vagy talán azon, hogy mibe is fektesse be a már-már elkölthetetlen kategóriába sorolható készpénzállományát, ami jelenleg 200 milliárd dollár feletti), a menedzsment úgy látja, jó esélyei lennének az autók következő generációjának megteremtéséhez (fel is röppentek olyan hírek, miszerint 2019-ig piacra dobnák az első sajátmárkás e-autójukat). És valljuk be, a vezetőségnek igaza lehet: hiszen mindazt a szakértelmet, know-how-t, melyet például az Imac-ek fejlesztésénél alkalmazott a vállalat (a teljes hardver és szoftver, valamint azok integrációja), az elektromos autók esetében is eredményesen hasznosíthatnak.

Elérhető elektromos autó
A két prémiummárka összecsapása alaposan felforgatná és megváltoztatná az elektromos autózás jövőjét, nem beszélve a többi szereplőről, melyek bő néhány éve még kizárólag benzin- vagy dízelüzemű technológiákban gondolkodtak (például az Audi és a Porsche). Nem kizárt, hogy 2019-re már legalább három-négy megfizethető elektromos autó lesz a piacon, melyek mindegyike képes lesz egyetlen feltöltéssel akár 350 - 400 kilométert is megtenni. Jelenleg nagyon úgy fest, hogy addigra már több ezer töltőállomás áll majd az e-autók rendelkezésére, és ha minden jól megy (pl. az USA-ban bevezetett Tiszta Energia Tervnek köszönhetően is, mely a szén-dioxid kibocsátás folyamatos csökkentését tűzte ki célul) ezek a járművek évről évre még zöldebbé válhatnak. Eddig ugyanis az e-autók kínálják a legjobb megoldást a szén-dioxid-mentes autózásra, a kérdés már csak az, mikor fog az áruk is közelíteni a hagyományos autókéhoz. Bármi legyen is tehát a szemünk előtt kibontakozódó verseny eredménye, bízunk abban, hogy a valódi győztes a környezet lesz.


Kép forrása: WikipediaSteve Jurvetson / Szerző

 

forrás: thinkprogress.com, fortune.com

A rovat új hírei

Hasonló

Befellegzett a dízelautóknak?

A Volkswagen körül kirobbant botrány óriási kérdése: a nagyteljesítményű, környezet- és pénztárcabarát dízelautó ...

A rovat legolvasottabbjai