Grandiózus beruházás: Válasz lehet a túlnépesedésre az úszó ökováros, melyet Kínában építenének fel
A túlnépesedés és a környezetszennyezés okozta problémákat enyhíthetné a lebegő település.
Kína úgy tűnik, egyre nagyobb érdeklődést mutat a nem éppen hagyományos épületek iránt. Ennek bizonyítéka az a tavaly bemutatott terv is, mely egy úszóváros modelljét tartalmazza. A település a part mentén helyezkedne el, víz alatti kamrahálózattal egészülne ki és önfenntartó ökoszisztémát képezne. A táplálékot precíziós növénytermesztéssel termelnék, az áramot vízenergia-generátorokból nyernék, a tetőkről gyűjtött esővizet pedig víztározóba vezetnék.
Az ötlet a kínai CCCC nevű vállalat és a londoni AT Design építészirodájának együttműködéséből született. A két cég korábban már dolgozott együtt egy 230 hektáros a Sri Lanka-i Colombo mellett található sziget, Port City rekultivációjánál.
Vízre építeni
Az úszóváros alapját egy születőfélben lévő technológia alkotja, melynek segítségével alátámasztás nélül lehet a vízre építkezni. A kínai cég állítólag már kivitelezett hidakat ezzel a nem mindennapi módszerrel. A tervezett, tíz négyzetkilométeres város a Kína túlnépesedett településein élő lakosságának hivatott kényelmesebb életteret biztosítani, de persze turistalátványosságnak sem utolsó.
Tony Fan, az AT Design tervezési igazgatója szerint Kínában most az egyik legnagyobb vonzerővel a vízalatti projektek rendelkeznek. Ugyanakkor nem bíznák a véletlenre a szórakoztatást. Szabadidőközpontokkal, éttermekkel, bárokkal és múzeumokkal, galériákkal szeretnék megtölteni az úszó szigetet, sőt, a látogatók tengeralattjáróval utazhatnának a víz alatti szállodákhoz.
Nem függ más városoktól
Az eredeti tervek szerint az építményt Makaó közelében húzták volna fel, mely már most is különleges vonzerőt jelent a turistáknak. Ám a helyszín változhat, mivel a város önellátó lesz, nem szükséges nagyobb központ mellé helyezni.
A kétkedők bizonytalanok abban, hogy megvalósulhat-e valaha is egy ilyen nagyratörő projekt, a tervezők azonban optimisták, szerintük csak idő kérdése az építkezés. Hollandiában és Vietnamban is láthatunk példát mesterséges szigetekre, és az emelkedő tengerszint fenyegetése újabb lökést adhat a hasonló fejlesztéseknek.
A CCCC anyavállalata egyébként a China Transport, az ország egyik legnagyobb befektetője, ami szintén reményre adhat okot. Az építkezések 10-20 éven belül elkezdődhetnek.
Tervező: CCCC-FHDI & AT Design Office
Építész csapat: Zhu lixiang, Anthony Phan, Wang Rukai, Feng Yinhui, Liu Kun, Siska Slavomir, Anna Kowal
valamint: CCCC‐ EHDI engineering Co. Ltd
Képek forrása, további érdekes képek és információk a projektről és az irodáról: AT Design Office