Ne vásárolj semmit! – legalább egy napig

Magazin

írta: ecolounge
2012/11/30

Mi a célja a Ne Vásárolj Semmit! Napnak? Miért pont mára esik hazánkban? Hogyan „ünnepelik” világszerte, és hogyan nálunk? Cikkünkből kiderül, mint ahogy az is, miként lehet (még) tudatos(abb) vásárló a mindennapokban.

2011 óta hivatalosan november utolsó péntekén, vagy másképpen: advent első vasárnapja előtti pénteken - a Nagy Karácsonyi Vásárlási Láz előtt - tartják a „fogyasztói böjt” legnagyobb ünnepét hazánkban. A Ne Vásárolj Semmit! Nap azonban nyilvánvalóan szimbolikus jelentőséggel bír, így bármely más napon is „megtarthatja”, sőt a legjobb, ha a mindennapjaiba is be tudja építeni a tudatos fogyasztást. A fogyasztási – és ezzel párhuzamosan – a hulladéktermelési tendenciák ugyanis nem túl biztatóak. A világ lakosságának 20 %-a éli fel a Föld készleteinek 80 %-át (2013-as adat), vagyis a gazdag országok túl nagy arányban vesznek el a földi javakból. Az esemény hazai meghonosítója, a Tudatos Vásárlók Egyesülete szerint magyar viszonylatban sem jobb a helyzet. Tény, hogy egyre többen vannak a környezettudatos és társadalmilag érzékeny vásárlók, ám mégis, kevesen tudjuk, mik is azok a fontos dolgok, amikkel a legnagyobb hatást gyakoroljuk a környezetre.

2016-ban augusztus 8-án jött el a túlfogyasztás világnapja, mely évről évre egyre korábbra datálódik. - Mindazzal, amit attól a naptól év végéig fogyasztunk, már a bolygó tartalékait éljük föl. Itthon egy évben 1,3 Magyarországnyit fogyasztunk, ha pedig mindenki úgy élne, ahogy mi, akkor 1,7 Földre lenne szükségünk. De csak ez az egy van. Ha kíváncsi arra, hogy Önnek mekkora az ökológia lábnyoma, kattintson ide a WWF kalkulátorára.

Becslések szerint Magyarországon a vásárlási mánia a lakosság mintegy 6%-át érinti (2013-ban ez 5% volt), de a nők jó harmada lehet „veszélyeztetett”. A vásárlások átlagosan 40%-a az előzetes vásárlási szándékoktól független, hirtelen ötlet és gyors döntés alapján történő impulzus vásárlás, amiben nagy szerepet játszanak az akciók és a boltok által bevetett marketing-trükkök. Kíváncsi ezekre a trükkökre? - Itt írtunk róla.

Mit lehet tehát ez ellen tenni? Fontos, hogy a környezetvédő szervezetek a fogyasztói böjt napjával nem szegénységet, nem nélkülözést prédikálnak. Mi is csupán arra szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy a boldogságot, a megelégedettséget nem a boltokban találjuk, a "kevesebb" gyakran valóban több – kritikával kell kezelnünk fogyasztói igényeinket. Ha belegondolunk, nem is olyan nehéz betartani ezt, sőt még "profitálhatunk" is belőle: a gyakran sok időt és energiát felemésztő vásárolgatás helyett jut időnk arra, amire máskor nem, a vacsorakészítésnél pedig előhozhatjuk kreatív oldalunkat is.

Világszerte már nagy hagyománnyal rendelkezik az "ünnep": azokban az országokban, ahol a fogyasztói "kultúra" már korábban elhatalmasodott, több mint tíz éve tartják ezt a napot: nemzetközi szinten november utolsó szombatján, míg Észak-Amerikában a Hálaadás utáni pénteken. 2012-ben már több mint hatvan országban, több százezer ember vett részt az egynapos vásárlási szünetben. A túlfogyasztás ellen tiltakozók pedig igen kreatív és látványos módokon fejezhetik ki nemtetszésüket: a nyilvános bankkártya-kettévágás például a növekvő adósságok és uzsorakamatok eltörlését jelképezi. A bevásárlóközpontokban tett jelmezes "zombi séta" arra hivatott, hogy a fogyasztói társadalom üres tekintetű, zombivá lett tagjait kifigurázva hívja fel a figyelmet a nap jelentőségére, azzal, hogy a járókelők rákérdeznek miért is e különös viselkedés és kinézet. De üres bevásárlókocsikat, hosszú, céltalan, kacskaringós úton tolva is protestálhatunk némán, vagy ahogy Protest in Harmony nevű csoport tette egy Edinburgh-i plázában: énekelve. Budapesten a Free Hug szervezett Flashmobot a belvárosba, amelyet összekötött a mai vásárlási stoppal. A lelkes fiatalok a Deák téren nagy táblákkal invitálták ölelésre a járókelőket, felhívva annak fontosságára a figyelmet és, hogy túl sok időt töltünk életünkből a felesleges fogyasztással.  Az akciójuk sikeresnek bizonyult, mert szinte folyamatosan "foglaltak" voltak az aktivisták, szinte mindenki vevő volt egy "ingyen" ölelésre.

A mindennapok megkönnyítéseként Tudatos vásárlók új 12 pontját itt olvashatjuk. Emellett ajánljuk a témához kapcsolódó néhány korábbi írásunkat:

 

  • Élelmiszerhulladék: Magyarországon évente átlagosan 200 kilogramm élelmiszer hulladékot "termelünk" fejenként, a hulladék jelentős része pedig épp a bevásárlásaink során keletkezik. A mennyiség tudatos csökkentése a Médiunió ez évi zöld kampányának is egyik fő témáját képezi, további információ ezen a linken.
  • E-hulladék: Amilyen nagyszerű érzés kézbe fogni napjaink csillogó, lapos mobiljait, épp annyira nehézkes újrahasznosítani ezeket az eszközöket. Szintén nagy probléma, hogy a legtöbb vásárló nincs is tisztában azokkal a jogszabályokkal, melyek épp az újrahasznosítás elősegítését szolgálják, és persze minket, fogyasztókat is védenek. A "Szörnyű igazság a kütyük újrahasznosításáról" c. cikkünket itt találja.
  • Ünnepek: Közeleg a karácsony, itt saját készítésű ajándékokhoz nyújtunk ötleteket, míg itt a fenntarthatóbb ajándékozáshoz adunk tippeket. És persze a saját készítésű fenyőfadíszekről sem feledkezhetünk meg.

 


A cikk 2012 novemberében készült, frissült: 2016. 11. 25.

A rovat új hírei

Hasonló

Gyermekmunka a 21. században

A munkára kényszerült (5-17 éves életkor közötti) gyermekek száma világszerte a 200 millió főt is meghaladja.

A gyógyító böjt

A tél vége-tavasz eleje a megújulásról szól: éled a természet, elvégezzük a nagytakarítást, és böjtölünk az ...

A rovat legolvasottabbjai