Több százezer forintot dobunk ki a szemétbe
Magyarországon évente 200 kilogramm élelmiszer hulladék képződik fejenként, amelynek jelentős része bevásárlásaink során keletkezik. Ezt a hulladék mennyiséget könnyen ki tudnánk iktatni az életünkből, csak tudatosabban kell átgondolnunk, mi az, amire valóban szükségünk van, amit ténylegesen használunk, és elfogyasztunk.
A tudatos vásárlás otthon kezdődik, amikor előre megtervezzük, hogy mire van ténylegesen szükségünk, és úgy lépünk be a boltba, hogy pontosan tudjuk mit fogunk megvenni. A tudatos vásárlás, fogyasztás azt jelenti, hogy úgy hozunk döntéseket, hogy mind etikailag, mind környezetvédelmi szempontból helyes legyen, tehát ne csak nekünk legyen jó, hanem mindenki másnak is. Azzal, hogy következetesen végiggondoljuk, valójában mit is kell megvennünk, sokat tehetünk a környezetünkért, és a pénztárcánkért egyaránt. Ugyanis, ha olyan termékeket, dolgokat vásárolunk meg, amiknek tényleg hasznát vesszük vagy elfogyasztjuk, megakadályozzuk azt, hogy még több felesleges hulladék keletkezzen. Magyarországon évente fejenként 400 kilogramm hulladék keletkezik, melynek jelentős részét bevásárlásaink során visszük haza. Itthon 2 millió tonna, vagyis személyenként évente 200 kilogramm ennivaló megy a kukába. Habár az étel könnyen lebomlik, ugyanakkor eközben nagymértékű üvegházhatású gáz, körülbelül évi 170 millió tonna szén-dioxid keletkezik.
A vásárlásaink 40%-a nem előre tervezett, sok esetben felesleges, írja az Országos Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főfelügyelőség. Egy néhány évvel ezelőtti statisztika szerint itthon a lakosság átlagosan évente fél millió forintot költ élelmiszerekre s ezek jelentős része, körülbelül 50 - 200 ezer forint értékű áru, a szemétben végzi. Több praktika létezik, amelyeket könnyen tudunk alkalmazni a bevásárlások során, hogy tudatosak maradjunk, és ne vásároljunk feleslegesen olyan dolgokat, amik úgyis a szemétben kötnek ki. Lássuk, mik ezek a könnyen betartható jó tanácsok!
- Írj bevásárlólistát mielőtt boltba indulsz, így nem kerül felesleges termék a kosárba!
- Válaszd a nagyobb kiszerelésű terméket, ennek megvásárlásával nemcsak időt, pénzt takarítasz meg, de még kevesebb hulladékot is termelsz!
- Ne menj éhesen vagy szomjasan vásárolni!
- Vásárold a friss és a hazai termékeket!
- Annyit és olyat vegyél, amire tényleg szükséged van és elfogyasztasz!
- Ne dőlj be minden promóciónak, akciónak!
- Hasznos, és tartós dolgokat vásárolj, amiket nem csak egyszer fogsz használni!
- Fordíts több időt és kevesebb pénzt az ajándékok kitalálására! Ajándékozz inkább élményt!
- Ha megoldható, vásárolni egyedül menj, hagyd otthon a gyerekeket!
Többek között erről is szól a Médiaunió Nem nehéz…! kampánya, amely arra kívánja felhívni az emberek figyelmét, hogy a környezetvédelem mindenki egyéni felelőssége és a hétköznapok során oda kell figyelni a környezettudatos viselkedésre. „Számomra nagyon fontos, hogy a hazai termelésű élelmiszereket vásároljam meg, és ne az olyanokat, amiket egy másik kontinensről szállítanak ide. Tehát válasszuk a hazait, emellett fontosnak tartom azt is, hogy olyan termékeket válasszunk, amik minél kevésbé vannak becsomagolva, és ezzel is kevesebb hulladékot generálunk magunk körül” – mondta Bárdosi Sándor, olimpia ezüstérmes birkózó. A kampány során az érdeklődők további tippeket, és hasznos tanácsokat kaphatnak a nemnehez.hu weboldalon, és a kampány Nem nehéz című Facebook oldalán.
Háttérinformáció: A Médiaunió Alapítvány 2008-ban azért jött létre, hogy évről évre nyilvánosságot biztosítson valamely fontos társadalmi ügynek. A Médiaunió legfőbb célja olyan közérdekű, társadalmi célú reklámkampányok szervezése és elhelyezése a médiában, illetve reklámhordozó-eszközökön, melyek érzékelhető és mérhető változást érnek el a magyar társadalomban. A kampányok elsősorban a közgondolkodás megváltoztatását célozzák. Az alapítványban részt vállaló médiumok önkéntes alapon felületet biztosítanak a kiválasztott téma kommunikációjának. A Médiaunió szervezete a kiválasztott társadalmi fontossággal bíró témát szakemberek és civil szervezetek bevonásával dolgozza fel és koordinálja a pr- és reklámügynökségek pro bono végzett munkáját. A Médiaunió Alapítvány éves kampányai sem gazdasági, sem politikai érdekeket nem szolgálnak. A Médiaunió egy naptári évben egy kiválasztott témára fókuszál. Az adott év üzenetét a témapályázatra beérkező ötletekből az Uniót alapító tagok által felkért kuratórium választja ki. Az öttagú kuratórium elnöke dr. Schmidt Mária, tagjai Novák Péter,Rudolf Péter, Csányi Sándor és Somody Imre.
Nem nehéz... kampány kreatív munkálatainak kidolgozását a Café Communications ügynökség vállalta (a reklámfilmek rendezője Salamon András, az operatőr Szabó Gábor), közreműködött a Post Edison és a Sparks, médiatervező partner az AdSol Média. A pr-feladatokat az Emerald PR intézi. Minden ügynökség pro-bono dolgozik a Médiauniónak. A kampány támogatója a Siemens.