Musk felfedte a Tesla forradalmi akkumulátorát
A Tesla vezérigazgatója Elon Musk a Battery Day-en vázolta fel a Tesla legújabb fejlesztését. "Masszív áttörésről" beszélt, mely hamarosan forradalmasítja az elektromos autózást.
A Tesla új lítium-ion akkumulátora teljesen megváltoztatja az energia tárolásának és feltöltésének módját, megnövelve az elektromos járművek teljesítményét:
a vállalat 16%-kal nagyobb hatótávot és 5x több energiát ígér.
Musk állítja: ez a fejlesztés lehetővé teszi, hogy a Tesla 25.000 dolláros elektromos autót állítson elő - a tervek szerint 3 éven belül. "Az elért eredmények 56%-kal olcsóbbá teszik az autóakkumulátorokat, és lehetővé teszik a Tesla első valóban megfizethető járművének gyártását." Az ár részét képezi a Tesla önvezérlő technológiája (autopilot). Mindehhez persze a teljes gyártási folyamatot (a bányászattól kezdve a használt elemek újrahasznosítási folyamatáig) újra kell(ett) gondolniuk.
A Vállalat az akkumulátoraiban eltárolandó energia költségeit (USD/kWh) az alábbi technológiai újításokat alkalmazva egy öt pilléren nyugvó stratégia szerint tervezi drasztikusan csökkenteni:
1. cella dizájn
A korábbival ellentétben nagyobb cellát alkalmaznak, mely 46 mm átmérővel és 80 mm hosszúsággal rendelkezik. Így az új "4680" cella kb. 133 ml térfogatú lesz, szemben a jelenlegi 17,5 ml térfogatúval (18650), és ötször több energiát lesz képes eltárolni.
2. cella gyártás (Li-ion elektródok esetén)
Az eddigi hagyományos, un. nedves-eljárás helyett „száraz” elektródgyártásra kívánnak áttérni, melynek alkalmával száraz porkeveréket közvetlenül a fémfóliára préselik egyenletesen.
3. anód-, illetve 4. katód anyagok (összevonva)
A szilícium szemcséket egy elasztikus, Li-ion vezető polimer mátrixba építik be. A katód anyagának jelenleg igen komplex gyártástechnológiáját kívánják optimalizálni.
5. akkumulátor modulok újításai
A Tesla gyártási részlegének egyik fejlesztése az eddigi legnagyobb öntőgépe, mellyel megoldhatóvá válik a gépjárművekbe történő cellaintegráció, azaz az autó akkumulátora a jármű szerkezetének szerves részévé válik. Noha Musk ennek kapcsán ekképp nyilatkozott: "ez valóban hatalmas erőfeszítéseket igényelt", a portfolio.hu cikkét áttekintve valószínűsítjük, hogy az előzőleg felsorolt fejlesztésekhez is igen komoly kutatás-fejlesztési erőforrásokat kellett (és kell a közeljövőben is) allokálnia a vállalatnak.
A Teslának jelenleg négy járműve van a piacon - a Model S, a Model 3, az X és az Y modell -, az újabbak pedig úton vannak. Az új akkumulátor-technológia legalább két évig még nem lesz kereskedelmi forgalomban.