Mit takar a zöldrefestés?

Magazin

2014/11/05

Manapság egyre inkább előtérbe kerül a környezettudatosság, így a környezetszennyező tevékenységeket folytató vállalatokra igen komoly nyomás nehezedik. Idővel egyes cégek valóban "ökosabban" kezdenek el gondolkodni, mások viszont inkább az egyszerűbb, "költséghatékonyabb" utat választják.

Bedobják a törölközős cselt
A zöldrefestés szó az angol greenwashing fordítása, mely a whitewashingból, azaz a meszelésből ered. Azt fejezi ki, hogy egyes vállalatok egyszerűen "átfestik" magukat, hogy ezzel hamis üzenetet közvetítsenek fogyasztóik irányába. Az elnevezést Jay Westerveld környezetvédő vezette be a köztudatba, aki egy utazása során azzal szembesült, hogy a szálloda pusztán azért vallja környezettudatosnak magát, mert felajánlja vendégeinek, hogy többször is használhatják ugyanazt a törölközőt.

Az amerikai Corporate Watch igyekszik Westerveldnél is pontosabban meghatározni a kifejezést:
“1) Környezet - pusztító vagy társadalmilag ártalmas cégek kísérlete arra, hogy megőrizzék vagy kiterjesszék piacaikat, környezetbarátnak tettetve magukat és úgy tesznek, mintha ők lennének a szegénység elleni küzdelem vezetői.
2) Bármilyen, a fogyasztók vagy a döntéshozók agymosására irányuló kísérlet, amely azt célozza, hogy azt higgyék, hogy a szennyező óriásvállalatok a környezetileg fenntartható fejlődés kulcsai.”

A címke, ami ápol és eltakar
Lényegében tehát olyan marketingstratégiákról van szó, amelyek eredményeként a vállalat azt sugallja, kommunikálja a fogyasztói számára, hogy környezettudatosan gondolkodik, tevékenykedik. A zöldrefestés eszközeinek széles a palettája, a legegyszerűbb a szavak és a vizualitás szintjén hatni az emberek tudatalattijára: Ilyen például az, amikor egy cég több zöld színt használ a logójában, mint a McDonald’s is, mely 2009-ben módosította emblémáját. A gyorséttermi lánc akkori közleménye szerint az arculatváltás a cég külső és belső átalakulását, valamint a környezet védelmének tiszteletben tartását hivatott tükrözni.

Manipulált kutatási eredmények
Léteznek jóval furfangosabb trükkök is. Ilyen például az, amikor egy vállalat saját kutatócsoportot pénzel, hogy az számára kedvező eredményeket publikáljon egy-egy környezeti kérdésben. Ezek a nem objektív kutatások eredményezhették azon nézetek elterjedését, miszerint nincs is klímaváltozás, az édesítőszer egészséges, a gyorséttermi hamburger pedig természetesen tápláló...

Civilek a környezetvédők ellen
A zölderefestett vállalatok persze tisztában vannak azzal, hogy a "testreszabott" kutatások hosszú távon nem mindig eredményesek, hiszen idővel kiderülhetnek a turpisságok. Egyesek ezért még rafináltabb taktizásába kezdenek: Olyan civilszervezeteket verbuválnak, melyek az ipar érdekei mellett kampányolnak, miközben igyekeznek a környezetvédők tevékenységét aláásni. Azért dolgoznak, hogy fenntartsák a status quót, azt sugallják, hogy a környezeti problémák nem is annyira súlyosak, amennyire azokat a zöldek beállítják. Mindezt úgy kommunikálják, mintha megnyilvánulásuk a többség véleményét tükrözné. Ennek egyik legismertebb példája a Wise use mozgalom, melyet két vállalkozó alapított 1988-ban. Tagjaik az erőforrások bölcs használatát hirdetik, miközben kiforgatják a környezettudatos retorikát, és persze nem kevés támogatást zsebelnek be olyan cégektől, melyeknek egyáltalán nem áll érdekükben a tudatosabb fogyasztás és a környezettudatos gondolkodásmód erősítése.

Miről ismerjük fel?
Gyakran igaz, hogy minél nagyobb a környezetszennyezés, annál nagyobb a festési kedv is, ezért a legnagyobb zöldrefestők között általában olaj- és bányászcégeket találunk, de a műanyagipar (sőt, még az élelmiszeripar) szereplői között is előfordulnak az "álzöldek". Ezek a vállalatok erőteljesen kommunikálják környezettudatos hozzáállásukat, miközben üzemszerű működésükhöz szükséges tevékenységeik eleve környezetromboló hatásúak.

A neten egyszerűen kereshetünk bizonyítékot arra, hogy az adott vállalat környezettudatos tevékenysége valós-e. (Például a honlapon is láthatjuk, hogy ellenőrizhető tevékenységeket és forrásokat tüntetnek e-fel, vagy csupán ködös általánosságokat sorolnak.) Számos aspektusból vehetjük még górcső alá a kérdéses vállalatokat: - Hitelesek és követhetőek az információik vagy ellentmondásosak? - Esetleg igyekeznek úgy feltüntetni a környezetszennyezést, mintha az környezetbarát lenne? - Vajon mit találunk, ha a keresőben a vállalat neve mellé beírjuk azt is: "environment" ?

Vannak pozitív példák
Az utóbbi években egyre több fenntarthatósági témájú díjjal találkozhatunk: Például novemberben kerül megrendezésre a Magyar Fenntarthatósági Csúcs, ahol az Ozone Zöld díjak is átadásra kerülnek. Tágítva a "zöld kört", eljutunk a CSR halmazához, azaz a vállalatok társadalmi felelősségvállalásához. Ennek egy speciális területét képviselik a vállalatok társadalmi befektetési tevékenységei, amelyek a klasszikus adományozástól  a vállalat üzleti stratégiájával, szakmai kompetenciáival összehangolt programokig terjednek, és a társadalmilag fontos ügyek teljes spektrumát ölelhetik fel, a katasztrófák elhárítása és a környezetvédelem mellett a szociális, kulturális, oktatási, egészségvédelmi fókuszterületeket, vagy akár a gazdaságfejlesztést, vállalkozásösztönzést. Nemrég ilyen témájú díjak kerültek átadásra a Magyar Adományozói Fórum "Társadalmi Befektetések Díj" eredményhirdetésén is, ahol az idén a MagNet Bank Közösségi Adományozási Programja, az E.ON Hungária Zrt. Energiaközösségek projektje, és az Invitel Távközlési Zrt. InnoMax Díja nyerték el az Év Társadalmi Befektetési Programja kategória elismeréseit.

Hankó Gergely szakértőnk véleménye a témában.

Amikor próbálunk a definíció után kutatni, hogy mit is jelent a Zöld Marketing, ugyanolyan nehézségekbe ütközünk, mint amikor a Fenntartható Fejlődés pontos jelentését keressük éppen. Mindenkinek kicsit mást jelentenek ezek a fogalmak és a saját igényei szerint határozza meg őket.A válasz nagyon egyszerű, csak szembe kell nézni vele! CSAKIS AZ IGAZAT, a színtiszta igazat!Láthatjuk, hogy a klasszikus közgazdaságtani módszerek milyen következményekkel jártak az elmúlt évtizedek során. Félünk szembenézni vele és elismerni a hatalmas tévedéseket, amelyek következtében jelentős károkat okoztunk környezetünkben. De mindig ott a lehetőség, hogy változtassunk, hogy rendszerszemlélet alapján gondolkodjunk, arra törekedve, hogy magunk mögött hagyjunk a rövid távú tervezést, és előtérbe helyezzük a HOSSZÚ TÁVÚ, RENDSZEREKBEN VALÓ GONDOLKODÁST! Váltsuk a tudást bölcsességre! Ekkor egyértelműen kirajzolódik előttünk a kép a valóban zöld projektekről. (forrás: http://okopack.hu/hu/zold-marketing)
forrás: mtvsz.hu, origo.hu, wikipedia.org, greenwashingindex.com, dailyfinance.com

A rovat új hírei

Hasonló

A rovat legolvasottabbjai

PET Kupa: kihívások és sikerek

Idén augusztusban 6. alkalommal szálltak vízre lelkes önkéntesek, hogy a Felső-Tiszát megtisztítsák a főként Ukrajnából és ...