Szíriai iskolák „tápláló” játszótérrel - Iskolakertek révén javít a gyermekek étkezésén a FAO az Európai Unióval közösen
Hamarosan becsöngetnek az iskolákba Szíriában is, és gyermekek ezreinek étrendjébe kerülnek ezután tápláló gyümölcsök és zöldségek egy új iskolakert programnak köszönhetően. Közben az iskolások az egészséges és kiegyensúlyozott étrend alapelveit is megtanulják.
Szíria lakosságának mintegy fele szorul élelmiszersegélyre, 7 millióan éheznek. A gyermekek számára különösen veszélyes az alultápláltság, hosszú évekre megakaszthatja növekedésüket és fejlődésüket.
„A szíriai konfliktus pusztító hatással van egy egész generáció egészségére és táplálkozására”, mondta a FAO szíriai képviselője, Adam Yao.
Ez az első alkalom, hogy iskolakertek létesülnek szíriai általános iskolákban. A program 17 iskolából 300 tanár képzését tette lehetővé többek között Aleppo, Hama, Damaszkusz és más, konfliktus sújtotta régiókban. A részt vevő 3400 tanuló egyrészt megismerkedik a helyes táplálkozás alapjaival, másrészt a gyümölcsök és zöldségek gazdagítják az étrendjüket. Az Európai Unió által finanszírozott projekt teljes költségvetése eléri a 6,5 millió dollárt. |
„Az iskolakertek szabadtéri osztályteremmé válnak, ahol a gyermekek tanulhatnak”, mondta Yao hozzátéve, hogy az új ismeretek hatásai jócskán túlmutatnak az iskolai oktatás keretein.
A kapott felszereléssel minden iskola egy körül-belül 500 négyzetméteres, víztartállyal és csöpögtető öntözőrendszerrel felszerelt kertet alakított ki. Köszönhetően a FAO-nak és egy helyi civil szervezetnek már 12 tonna zöldséget és gyümölcsöt takaríthattak be.
Az egészséges táplálkozásra nevelés
„Bizonyítékok sora mutatja, hogy a megfelelő alapanyagok elérhetősége önmagában kevés a táplálkozási szokások megváltoztatásához, ha nem párosítják azt az egészséges táplálkozásra való neveléssel. Tapasztalatunk szerint az oktatást érdemes a zöldségtermesztéssel ötvözni”, magyarázta Ahmed Raza, a FAO táplálkozási szakértője. Ezért az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) EU-s finanszírozási programja átfogóan közelít ehhez a problémához: a tantermi oktatás gyakorlati feladatokkal egészül ki a támogató iskolai környezetben, amelyben az intézmény minden dolgozója, a családok és a teljes közösség is részt vesz.
„Az iskolában megismertük a káposztát, paprikát, paradicsomot, padlizsánt és sok mást is. Tanultunk a táplálkozási piramisról, a vitaminokról és azok jótékony hatásairól”, sorolja a Damaszkuszban élő ötödikes Bilasan. Anyukája is látja az eredményt: „Otthon epret ültetett, minden reggel locsolja azokat, és mindig megjegyzi, hogy ezt pont így csinálják az iskolában is”.
A program végrehajtásához szakmai támogatást nyújt a UNICEF és a Világélelmezési Program iskolaétkeztetési programja. Japán támogatásból hamarosan 35 további iskola létesíthet iskolakertet.
Kép forrása: FAO