Ugyanazon a nyáron kelt át egy jacht az északnyugati és északkeleti átjárókon
Az angol kalandor, David Hempleman-Adams által kezdeményezett és vezetett Polar Ocean Challenge elnevezésű projekt célja az volt, hogy ráirányítsa a figyelmet az északi-sarkvidéki tengeri jég fogyatkozására.
A Northabout nevű jacht júniusban indult útnak a nagy-britanniai Bristolból és az óramutató járásával ellentétes irányban járta körül az Északi-sarkot. A hajó hétfőn hagyta el a kanadai Lancaster-szorost, sikerrel teljesítve a küldetését.
Az Atlanti-óceántól a Csendes-óceánig Oroszország szibériai partvidéke mentén vezető északkeleti átjáró, valamint az Atlanti-óceán és a Csendes-óceán vizeit Kanada északi partjai mentén a Jeges-tengeren át összekötő északnyugati átjáró az olvadó jégmezők miatt egyre nyitottabbá vált az elmúlt években a kereskedelmi hajózás előtt.
"Az északi-sarkvidéki tengeri jég a második legkisebb kiterjedését érte el ezen a héten a műholdas mérések megkezdése óta - ez immár megerősített tény. A valóság. Ott voltunk, láttuk" - nyilatkozták a projekt illetékesei a BBC-nek. Olyan kevés tengeri jég volt a Kanada északi sarkvidéki régióját alkotó szigeteknél, hogy a Northabout mindössze két hét alatt átkelt az északnyugati átjárón.
A 15 méter hosszú Northabout most Grönland felé veszi az irányt és várhatóan szerdán érkezik meg a sziget nyugati partvidékén fekvő Upernavikba. A jacht ezután délnek veszi az irányt, és várhatóan októberben érkezik meg Nagy-Britanniába.
A kutatók szerint az északnyugati és északkeleti átjárókon folyó kereskedelmi hajózás a régió hőmérsékletének emelkedése miatt növekedni fog a következő évtizedekben.
Egy közelmúltbeli tanulmány szerint a század közepére megkétszereződhet a nem-jégtörő hajók esélye arra, hogy átkeljenek az északi sarkvidéken, még a klímaváltozás ellensúlyozására irányuló komoly erőfeszítések ellenére is.