Izgalmas városfejlesztésre készül Barcelona! - A levegő- és zajszennyezés problémáját autómentes „szupertömbök” oldanák meg
A katalán főváros néhány főútra korlátozná a gépjárműforgalmat, csökkentve a légszennyezést és kulturális, szabadidős területté nyilvánítva a többi utcát.
Barcelona új közlekedési tervvel állt elő, melynek keretében 21%-al csökkentenék a forgalmat és az utcák 60%-át felszabadítanák az autóforgalom alól. A terv középpontjában az úgynevezett szupertömbök (superilles) ötlete áll. A szupertömbök elképzelésére az Eixample-negyedben láthatunk példát, melyet Ildefons Cerdà a 19. század végén úgy tervezett, hogy a lakosság egyenlően oszoljon el benne, és tiszta levegő szívjon, melyet a háztömbök között elhelyezett zöld területek biztosítanak. Az évek során azonban az ide is beférkőző autósforgalom kritikus szintre növelte a lég-és zajszennyezést.
A városban a már létezők mellé új szupertömböket is létesítenek, melyekhez a már meglévő infrastruktúrát alakítják át: megváltoztatják az autósforgalom irányát és a buszútvonalakat is. Az Eixample-negyed után a tervek szerint a hasonló útvonalelrendezésű Sant Martí negyed következne. Eixample-ben már 9 tömb van, mely a szupertömbös övezet részét fogja képezni. Egy tömb körülbelül 400 x 400 méteres, és körülbelül 5,000- 6,000 embernek adhat otthont. A szupertömbök területéről a negyed szélére terelik az autó-, motor- és buszforgalmat, a célforgalom kivételével, melynek megengedett sebességét 10km/h-ban akarják limitálni. A fejlesztések keretében a jelenleg körülbelül 100 km hosszú bicikliutat egy 300 km-es, új úttal egészítenék ki, emellett létrehoznának egy új buszhálózatot is, mely biztosítná, hogy mindenkinek maximum 300 métert kelljen megtennie a legközelebbi buszmegállóig, és 95%-ban átszállás nélkül jusson el egyik helyről a másikra.
Gyorsabban nő a zaj, mint a népesség! Egy, az USA területén nemrégiben lefolytatott kutatás alkalmával több, mint 600 területen mérték a zajszintet az elmúlt 10 évben a Yellowstone-tól a Yosemiten és Grand Canyonon át az alaszkai Denaliig. A kutatók azt találták, hogy napjainkban már egyetlen helyszín sem mentes az emberi zajszennyezéstől. A nemzeti parkok legeldugottabb területeitől a városokig sok helyről gyűjtöttek adatot, és előrejelzéseik szerint a zajszennyezés gyorsabban nő, mint az Egyesült Államok népessége: 30 évenként megduplázódik. "A tanult süketség áldozatai vagyunk" című cikkünkben erről is olvashat, itt pedig 5 olyan módszert mutatunk be, melyekkel a zajszennyezés ellen védekezhetünk. |
A szupertömbök ötlete egyébként már 1987-ben körvonalazódott, amikor a zajtérképezés során kiderült, hogy túl magas a zajszint. Az első szupertömböket 2003-ben tesztelték Gráciában, más kerületekben pedig egyéb kísérletek történtek az autósforgalom korlátozására, Sant Martíban például rendszeresen tartottak autómentes napokat.
A városi tanácsos, Josep Maria Montaner, hangsúlyozza, hogy a változtatásokat a lakókkal konzultálva vezetik be, nekik kell kipróbálniuk az új típusú tereket és koncepciókat és további ötletekkel is szolgálhatnak a fejlesztésekhez. - Ugyanúgy, ahogy bármelyik kisváros esetében, az átalakítások során itt is megoldást kell találnunk minden olyan kihívásra, mellyel ebben a században szembenézünk az építkezésektől kezdve, a gazdasági kérdéseken, a víz- és hulladékproblémán át a társadalmi kohézióig – mondja a terv egyik szülőatyja, Salvador Rueda, a városi ökológia iroda igazgatója. - Szeretnénk, ha ezek a közterek olyan területek lennének, ahol mindenki szabadon gyakorolhatja állampolgári jogait, a véleménnyilvánítást, a részvételt, a kultúrát, a tudást és a szabadidőhöz való jogot – teszi hozzá.
A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) 2015 évi jelentése szerint világszerte mintegy 3,5 millióan halnak meg évente a légszennyezés következtében. Az EEA (European Environment Agency - Európai Környezetvédelmi Ügynökség) 400 város adatainak elemzésével készült "Air quality in Europe - 2014 report" kiadványa szerint a légszennyezés az első az idő előtti halálozások környezeti okai között, a becslések szerint az Európai Unió 28 tagállamában mintegy 430 ezer ember korai halálát okozhatja, 40 európai országot vizsgálva összesen 458.000 haláleset róható fel a légszennyezésnek. - Erről itt olvashat. A legveszélyesebb szennyezők a szállópornak is nevezett finomszemcsés anyagok, vagyis mikroszkopikus por- és koromszemcsék (particulate matter, PM), amelyek nagyrészt a fosszilis üzemanyagok elégetéséből származnak. A 10 mikronnál, vagyis a méter egy milliomod részénél kisebb szemcsék (PM10) megtelepedhetnek a légutakban és légzési problémákhoz vezethetnek. A még kisebb PM2,5 szemcsék veszélyesebbek, mert a tüdőbe és a véráramba is behatolnak. Az uniós városok polgárainak 10-14 százaléka van kitéve a PM2,5 EU-normánál magasabb koncentrációjának. |
Képek forrása:
Kiemelt kép / Szerző: Alhzeiia (módosított kép)
Épület ábra / Szerző: Fgrammen
Városi látkép / Szerző: xlibber