A Nespresso kávékapszuláit Csepelen hasznosítják újra
A kapszulás kávé világszerte egyre népszerűbb, mert elkészítése gyors, és a kávé aluminiumba zárva a lefőzés pillanatáig megőrzi frissességét, aromáját. Az alu-edénykék azonban komoly terhelést jelentenek a környezet számára. Többek közt ennek a problémának a globális szintű megoldását tűzte ki célul a Nespresso, melyben együttműködő hazai partnere az Inter-Metal Recycling Kft. Nemrégiben betekintést nyerhettünk a programba és megnézhettük, mi történik a kidobott kapszulákkal. Következzék a hazai sikersztori, melynek mostantól a felelős kávéfogyasztók is aktív részesei lehetnek.
Ahogy világszerte, úgy Magyarországon is az utóbbi években kezdett rohamosan terjedni a kapszulás kávé. Nyugat-Európában az elmúlt négy évben 38 százalékkal, míg az Egyesült Államokban 47 százalékkal nőtt a fogyasztás. A kapszulás kávé szabadalmát egyébként 1976-ban jegyezték be, és rá tíz évre dobták piacra az első darabokat. Azóta a számítások szerint több tíz milliárd kapszulát használtak el a világ kávéfogyasztói, melyeknek nagy része sajnos a kukákba és onnan a szeméttelepekre került. Nem vitás, óriási környezeti terhelésről van szó, amelyre viszont a 80-as, 90-es években még senki sem gondolt.
Van megoldás! Az újrahasznosítás.
A problémára reagálva, a kapszulás kávék piacának egyik legjelentősebb szereplője, a Nespresso, 2009-ben útnak indított egy globális újrahasznosítási programot a "The Positive Cup" fenntarthatósági stratégiája részeként, amely 2020-ig meghatározott célokat és kötelezettségvállalásokat tűz ki a kávébeszerzés, az alumínium újrahasznosítása és az ökológiai lábnyom csökkentése tekintetében (ezt egyébként 2013-ban a kávégyártó túl is teljesítette). A reciklálás során mind a kávé, mind az alu-kapszula feldolgozásra kerül. Az alumínium korlátlan alkalommal újrahasznosítható anélkül, hogy tulajdonságaiból veszítene és a kávéőrlemény is több módon használható fel, például komposztáló anyagként, természetes trágyaként a mezőgazdaságban, energiaforrásként elektromosság előállításához vagy lakóépületek fűtéséhez. Sőt, a háztartásban is nagy hasznát tudjuk venni a takarítástól egészen a bőrápolásig, erről itt írtunk korábban.
A Nespresso mára a világszerte értékesített kapszulák újrahasznosítási kapacitását 80% fölé emelte, amelyet öt éven belül 100%-ra kívánnak növelni. Jelenleg 34 országban létezik kapszula újrahasznosítási program. Egyes Nespresso gépek oldalpanelei már a kapszulákból újrahasznosított alumínium alapanyagból készülnek, de a vállalat az eredeti alumínium alapanyagot is száz százalékban fenntartható forrásból szerzi be az úgynevezett Aluminium Stewardship Initiative szabványnak megfelelően, melyet a Természetvédelmi Világszövetség által vezetett program keretében dolgoznak ki.
Felelősen gondolkodunk, tehát igyuk meg, és vigyük is vissza!
A Nespresso 2012 óta Magyarországon is működteti kapszula-újrahasznosítási programját, így ha az aromatartó kapszulás kávét fogyasszuk, immáron nyugodtak lehetünk hogy az alu-edénykék a legmegfelelőbb helyre fognak kerülni. Ehhez az Andrássy úti és az Allee bevásárlóközpontban található üzletek gyűjtőpontjait kell meglátogatnunk, ahol gyűjtőtasakokban adhatjuk le a használt kapszulákat.
Ezek a kapszulák a csepeli Inter-Metal Recycling Kft. újrahasznosítójához kerülnek. A hazai aluminium hulladék- piac egyik legjelentősebb begyűjtőjének számító cég üzemében a kapszulákat kiszárítják, hogy aztán speciális gépek segítségével szétválasszák az alumíniumot és a kávézaccot későbbi újrahasznosítás céljából. A kapszulákat darálják, majd a tiszta alumíniumot tömbökké bálázzák. A különválasztott kávéőrleményt hőerőművekben villamos energia termelésre hasznosítják, és még a műanyag gyűjtőtasakok is felhasználásra kerülnek, azokból ugyanis egy környékbeli üzemben hólapátokat gyártanak.
Innovatív gondolkodás, avagy így jönnek létre a napi rutinból új kihívások, amelyek aztán újabb üzleti lehetőségeket eredményeznek
Az Inter-Metal jelenleg két féle gépsort használ a frakciók (anyagok) elválasztásához. Az egyik egy, a Nespresso által telepített külföldi fejlesztésű gépsor, amely vibrációs rostán válogatja szét alapanyagaira a bevitt kapszulákat. A másik automata már a cég saját fejlesztése, amely nagyobb mennyiség befogadása mellett is képes a még hatékonyabb frakció-elválasztásra. A cég emellett vizsgálja azokat a lehetőségeket is, hogy a kapszulákban lévő kávé kiszárítását milyen megoldásokkal lehetne felgyorsítani, ugyanis a jelenleg 3-4 hétig tartó kiszáradási idő - most még - az újrahasznosítás egyetlen szűk keresztmetszetét jelenti. Az Inter-Metal innovációja persze nem csak a kávékapszulák újrahasznosítására terjed ki, stratégia szintjén tűzték ki célul, hogy új, gazdasági alapokon nyugvó recycling technológiákat fejlesztenek ki. Várható tehát, hogy a hazai e-hulladék és alu italosdobozok újrahasznosításában 15 éve úttörőnek számító cégről hallani fogunk még. És mindeközben - a napi rutin, valamint a K+F tevékenység mellett - a Nescafe-val közös beszerzési modell kiszélesítése is megvalósítás alatt áll: A két cég olyan országos begyűjtő hálózat kialakításán dolgozik, melynek részeként, a nyugat-európai mintákat követve szelektív gyűjtőhelyek melletti kapszula gyűjtőpontokat, vagy viszonteladói gyűjtőpontokat is létrehoznának.
Cél, a 360 fokban lefedett környezettudatos kávégyártás
A Nespresso nem titkolt célja, hogy a legjobb minőség mellett a legfenntarthatóbb márka is legyen a kapszulás kávék piacán. Ezt a célkitűzést hivatott szolgálni 2020-ig a "The Positive Cup" fenntarthatósági stratégiája, amely magában foglalja a kávébeszerzés, az alumínium- és kapszula-újrahasznosítás, valamint az éghajlatváltozás kérdéseinek megoldására irányuló lépéseket. A programra 500 millió svájci frank keretösszeget különítettek el, amelyen belül 300 millió frankból finanszírozzák a kávéhoz kapcsolódó projekteket, 150 milliót újrahasznosítási kezdeményezésekre fordítanak, és 50 milliót költenek erdőgazdálkodásra, illetve 10 millió fa elültetését, hogy értékláncuk 100 százalékban széndioxid-hatékonyan működhessen.
2003-ban a Nespresso AAA Sustainable Quality™ Program nevű, egyedülálló beszerzési modellje révén kezdték el beágyazni értékláncba a fenntarthatóságot. Ezt követően 2009-ben vállalkozásuk minden tevékenységébe integrálták a fenntarthatóság szemléletét. A program támogatja a farmerek életkörülményeinek javulását, csökkenti a kávétermesztés környezetterhelését, és növeli a farmok termelési hatékonyságát. A Nespresso kávéinak ma már több mint 80%-a AAA farmokról származik, amiért 63.000 kávétermesztő kap prémium felárat és 2009 óta 20%-kal csökkentették az egy csésze Nespresso kávéra jutó széndioxid kibocsátást. AAA Sustainable Quality™ Program részeként az egyik legfontosabb prioritás, hogy újszerű megoldások révén lehetőségeket találjanak a kávétermesztők jólétének növelésére. Ezért indították nyugdíj-előtakarékossági programjukat a kolumbiai Caldasban az AAA Programban részt vevő kávétermesztők részére a kolumbiai Munkaügyi Minisztérium, az Aguadas Kávétermelő Szövetkezet, az Expocafé nevű kávébeszállító és a Fairtrade International közreműködésével. Emellett pénzügyi képzéseket is szerveztek Guatemalában, hogy fejlesszék az ott élő kávétermesztők üzleti és pénzügyi felkészültségét, ezzel is gondoskodva vállalkozásuk nyereséges működéséről. Az AAA Programban részt vevő farmokon a szociális körülmények 22,6 százalékkal, a környezeti körülmények 52 százalékkal, a gazdasági viszonyok pedig 41 százalékkal jobbak, mint a nem AAA farmokon. Az AAA farmok nettó árbevétele 46 százalékkal volt magasabb, mint a programhoz nem tartozó farmoké. A Quantis, a világ egyik vezető életciklus-felmérési (LCA) tanácsadó cége rendszeres felméréseket végez a Nespressónál, hogy értékláncunk egészében megállapítsa a szénkibocsátás csökkentése terén elért haladást. Egyik felmérésük kimutatta, hogy a vállalat három év alatt 20,7 százalékkal csökkentette az egy csésze Nespresso kávéra eső szénkibocsátást. |
A cél érdekében a Nespresso válogatott partnerekkel működik együtt, közöttük megtalálható az Esőerdő Szövetség, a Fairtrade International, a TechnoServe, a Pur Project, az IUCN, és hogy egy filmsztárt is említsünk - aki a "zöld hírességek" cikksorozatunk következő részében is feltűnik majd - George Clooney. A vállalat velük közösen újszerű és eredményes programokat vezet be, amelyek az egész értékláncban pozitív változásokat hoznak.
És most lássuk részleteiben az újrahasznosítási eljárást: