A Greenpeace nekiment a Legonak
A Greenpeace nem nézi jó szemmel, hogy a Lego együttműködik a Shellel. A környezetvédelmi szervezet ezért petíciót tett közzé a játékgyártó és az olajvállalat együttműködése ellen.
A Greenpeace július elején jelentette meg oldalán azt a petíciót, mellyel a Legót akarja rábírni, hogy vessen véget a Shellel való együttműködésnek. A két óriáscég termékenynek bizonyuló partnersége nem mai történet, több évtizedre, egészen az 1960-as évekre nyúlik vissza.
A Greenpeace kampánya vegyes fogadtatásra talált. A támogatók egyetértenek abban, hogy a Shell rossz fényt vet a Legóra, míg a vitatók szerint a Greenpeace ezúttal mellényúlt. A zöldek Everything is not awesome (Nem minden csodálatos) című kampányvideóját a Warner Bros nem sokkal annak megjelenése után, az eredeti legófilm szerzői jogaira hivatkozva leszedette a Youtube-ról, ami később visszakerült. Íme a videó:
A Greenpeace abban bízik, hogy képes megmozgatni a sarkvidékért aggódó aktivistákat, és sikerül elérnie, hogy a játékokról eltűnjön az olajvállalat logója. A zöld szervezet szerint az embléma nemcsak azért problematikus, mert ezzel a Lego árulást követ el a környezetvédelem ellen, hanem azért is, mert a Shell a játék mögé bújva igyekszik elleplezni környezetromboló tevékenységét, és "beférkőzni" a gyerekek tudatába is.
Shell-logóval ellátott építőkészletből a '80-as és a '90-es években igen sokat gyártottak, jelenleg több, mint 16 millió van forgalomban a világ 26 országában. A Lego szettekben (benzinkutakon, tankerhajókon, üzemanyagszállító autókon) felváltva tűnik fel a Shell logója és a Lego által létrehozott fiktív Octan márkajlezése. (Érdekességként az egyik Legoval foglalkozó oldal azt is megjegyzi, hogy a 2012 évi katalógusban szereplő tankerhajón az Energia felirat nagyobb helyet foglal el, mint az Octan logó, ezzel is utalva arra, hogy a játékgyártó a környezettudatosság mellé teszi le a voksát.)
Mindazonáltal a Legonál a más világmárkákkal való stratégiai együttműködés tradíció, hiszen közel 40 éve tüntet fel bizonyos építőkészletein olyan márkákat, amelyek illeszkednek az adott tematikához (életszerűbb is, mint fiktív márkák megjelenítése). Az elmúlt években számos branddel találkozhattunk, így épületeken és járműveken egyaránt, kezdve a Danone-tól a Ferrarin át egészen a DB-ig (Deutsche Bahn).
A Greenpeacnek nincs jobb dolga?
Sokan megkérdőjelezik a Greenpeace e vehemens kampányának értelmét, és inkább marketingfogást látnak benne, mint valódi társadalmi elkötelezettséget. A kampány kifogásolói szerint a zöld szervezet marginális kérdéssel foglalkozik, és a Lego pellengérre állításával a nemrégiben kirobbant pénzügyi botrányáról akarja elterelni a figyelmet. Júniusban ugyanis a Greenpeace egy felelőtlen munkatársa több milliós adományt kótyavetyélt el.
A Lego nem aggódik
A Lego elnök-vezérigazgatójának, Jørgen Vig Knudstorpnak nincsenek aggályai a kérdéssel kapcsolatban. Elmondása szerint a vállalat - amely egyébként az idén rekordbevételt könyvelhet el - a környezettudatosság híve, és ő maga is azt vallja, hogy a Legonak kötelessége pozitív hatást gyakorolnia a társadalomra, ezáltal a bolygóra. Emellett bízik abban, hogy a Shell felelősen jár el, bárhol is dolgozik.
A Shell és az Északi-sark
Az események azonban eddig nem feltétlenül igazolták ezt a felelősséget, mármint az olajvállalatot illetően. A Shell igyekezett megvetni a lábát a temérdek olajat ígérő sarkvidéken is, végül mégis elbizonytalanodott abban, hogy megéri-e folytatnia a fúrásokat. Igaz, ebben külső körülmények is közrejátszottak, hiszen az alaszkai partiőrség kicsit kevesebb bizalommal volt irántuk, mint a Lego. Miután 2013 januárjában a Shell Kulluk nevű olajfúrótornya elsodródott és zátonyra futott, alaposabb felülvizsgálat alá vették a céget, melyet azzal is gyanúsítanak, hogy semmibe vette a rossz időjárás miatti biztonsági figyelmeztetéseket. Ennek nagy valószínűség szerint az is volt az oka, hogy meg akarta úszni az alaszkai adókat. Így a Shell a fúrások elhalasztására kényszerül, és még az is lehet, hogy végleg lemond a sarkvidékről.
A Lego és az olaj
Bár a világhírű cég számos - társadalmilag hasznos - küldetést vállal, tény, hogy évente mintegy 60 000 tonna kőolajat használ fel játékainak elkészítéséhez. A Lego és az olajipar együttműködése szinte a gyártás kezdetéig nyúlik vissza: Gotfred Kirk Christiansen, a Lego atyja volt az első dán, aki műanyagformázó gépet vásárolt 1947-ben, amikor a kezdetben fából készült játékot műanyag alapúra cserélte fel. A legokockákat akrilnitril-butadién-sztirolból, vagyis ABS műanyagból készítik, mely keménysége és csillogó felülete miatt egyébként is közkedvelt a játékgyártók körében. A Legot azonban semmi esetre sem említhetjük egy lapon a környezetromboló cégekkel. Egyrészt a műanyag gyártáshoz a kőolaj elengedhetetlen alkotóelem (fából mégsem készülhetnek a mai Lego elemek). Másrészt az ABS típusú műanyagok újrahasznosíthatóak, azonban az építőelemek több évized után sem igazán vesztenek az értékükből, a legtöbb család gondosan is őrzi őket, ezért minden valószínűség szerint Legot maximum elvétve találnánk szemétégetőkben, vagy akár a nagy óceáni szemétszigetek lebegő hulladékai között.
A Legó és a környezettudatosság És tényként itt vannak a játékgyártó igazán környezettudatos törekvései is: melléktermékeinek 90%-át újrahasznosítja, és ötévente körülbelül 1/3-nyival nagyobb energiahatékonyságra tesz szert. A Lego környezettudatos vállalásának hazai vonatkozása is van: Nemrég adtunk hírt a nyíregyházi LEGO gyár területén megvalósuló egyedülálló természetvédelmi projektről, melynek keretén belül őshonos növényfajokkal telepítenek be egy 26 hektáros területet. A kezdeményezés célja a térség egyedülálló, veszélyeztetett élővilágának a megőrzése. Emellett a vállalat új, természetes alapanyagból készülő, korlátlanul újrahasznosítható bioanyagokkal kísérletezik, melyekről írtunk korábban. Reméljük, mihamarabb sikerrel járnak. |